התפתחות תינוקות – מה חשוב לדעת

התפתחות תינוקות עם משחקים
תוכן עניינים

חמש השנים הראשונות: מדריך לאבני דרך בהתפתחות התינוק

להיות הורה היא אחת החוויות המדהימות שתחווה אי פעם. לראות את התינוק שלך גדל ומתפתח הוא מסע מדהים. למרות שכל תינוק הוא ייחודי ומתפתח בקצב שלו, יש כמה אבני דרך מרכזיות שכולם יגיעו אליהם. לפניך מדריך לאבני הדרך החשובות ביותר להתפתחות התינוק בחמש השנים הראשונות.

אבני דרך להתפתחות גופנית:

בחודשים הראשונים, תראה את השליטה בראשו של תינוקך משתפרת כאשר הוא מתחיל להרים את ראשו בשכיבה על הבטן. בסביבות גיל ארבעה חודשים הם אמורים להיות מסוגלים להרים את ראשם ביציבות כשהם יושבים עם תמיכה. בין ארבעה לשישה חודשים, רוב התינוקות מתחילים להתהפך לשני הכיוונים, מהבטן אל הגב ומהגב אל הבטן. אבן דרך זו היא אבן דרך חשובה מכיוון שהיא מעניקה להם את היכולת לנוע ולחקור את סביבתם החיונית להתפתחות הקוגניטיבית שלהם.

זחילה בדרך כלל מתחילה בסביבות גיל שבעה או שמונה חודשים, אבל יש תינוקות שמדלגים על שלב זה לגמרי וממשיכים ישר להתרומם לעמידה וללכת. עד גיל שנים עשר חודשים, רוב התינוקות יכולים לעמוד ללא עזרה ולעשות כמה צעדים. חלק מהתינוקות הולכים באופן עצמאי כבר בתשעה חודשים, אבל אחרים עשויים שלא ללכת עד גיל שמונה עשר חודשים או יותר.

אבני דרך לפיתוח קוגניטיבי:

אתה תתחיל לראות את אבני הדרך של ההתפתחות הקוגניטיבית של תינוקך בסביבות גיל ארבעה חודשים כאשר הוא יתחיל לעקוב עם העיניים אחר חפצים נעים ולהושיט יד לדברים שמושכים אותו. בגיל שישה חודשים, הם צריכים להיות מסוגלים לשבת ללא סיוע. זוהי אבן דרך חשובה שכן היא הצעד הראשון לקראת פיתוח מיומנויות תקשורת.

בין גיל שבעה לתשעה חודשים, התינוק שלך יתחיל לשחק במשחקי התפתחות לתינוקות כמו peek a boo . בסביבות גיל שנים עשר חודשים, הם יוכלו לומר כמה מילים כמו "אמא" או "דאדא". עד גיל שמונה עשר חודשים, רוב התינוקות יכולים להבין מילים פשוטות כמו "לא" או "בוא הנה" ויכולים לומר כעשרים מילים.

התפתחות תינוקות

אבני דרך להתפתחות חברתית ורגשית:

במהלך השבועות הראשונים, תבחין באבני הדרך בהתפתחות החברתית של תינוקך כאשר הוא מתחיל לעקוב אחר פניך עם העיניים ולהעדיף פנים אנושיות על פני חפצים אחרים. בגיל חודשיים הם צריכים להיבהל מרעשים חזקים ולבכות כשהם מרגישים רעבים, רטובים או עייפים. בסביבות גיל ארבעה חודשים, תראה אותם מתחילים להראות חרדת זרים, מה שאומר שהם מתעצבנים כשאנשים שהם לא מכירים מנסים להחזיק אותם או לדבר איתם. זוהי אבן דרך התפתחותית נורמלית לחלוטין שכל התינוקות עוברים אבל היא לא נמשכת לנצח. חרדת זרים נעלמת בדרך כלל בסביבות גיל שמונה או תשעה חודשים.

עד גיל שישה חודשים, תינוקך אמור להיות מסוגל לחקות צלילים ותנועות פשוטות כמו מחיאות כפיים או נפנוף לשלום.

בסביבות גיל תשעה או עשרה חודשים, ייתכן שתראה אותם מתחילים להראות סימנים של חרדת פרידה, כלומר הם מתעצבנים כאשר אתה עוזב אותם עם מישהו אחר או עוזבים את החדר שבו הם נמצאים.

חרדת פרידה היא עוד אבן דרך התפתחותית נורמלית. גם היא לא נמשכת לנצח. רוב התינוקות נפתרים ממנה בגיל ארבעה עשר או חמישה עשר חודשים, אך חלקם עשויים לחוות זאת עד לגיל שנתיים או אפילו יותר.

ככל שהתינוקות שלכם ירגישו שהם יותר תלויים בכם חרדת הפרידה שלהם תהיה יותר קשה, כמובן שאתם מספקים להם הכל אבל חשוב לתת להם תחושת עצמאות מסוימת כמו לשחק עם צעצועים לבד ולגלות דברים לבד.

 עם משחקים

התפתחות המוח של התינוק ב-3 החודשים הראשונים

במהלך שלושת החודשים הראשונים לחייו, מוחו של תינוקך מתפתח בקצב מדהים. למעשה, מוחו של תינוקך משלש את גודלו במהלך הזמן הזה. ככל שהמוח שלהם גדל, הם לומדים לעבד ולהבין את כל המידע החדש שהם קולטים על העולם הסובב אותם.

במהלך שלושת החודשים הראשונים, תינוקך יתחיל לפתח את חוש הראייה, השמיעה, הטעם והמגע שלו. הם יתחילו ללמוד על קביעות אובייקט וסיבתיות. והם יתחילו ליצור תקשורת איתך ועם מטפלים אחרים שלהם. כל הלמידה החדשה הזו מתאפשרת הודות להתפתחות המדהימה של המוח שלהם בתקופה זו.

בואו נסתכל על כמה מהדרכים המרכזיות שבהן מוחו של תינוקכם מתפתח במהלך החודשים הראשונים לחייו:

ראייה:

במהלך השבועות הראשונים לחייו, הראייה של תינוקך אינה טובה במיוחד. הם יכולים לראות רק דברים שקרובים אליהם, והם מתקשים להבחין בין צורות וצבעים שונים. עם זאת, עד סוף החודש השלישי, הראייה שלהם משתפרת, בדרך כלל עד לנקודה שבה הם יכולים לראות דברים רחוקים יותר והם יכולים להתחיל להבחין בין צבעים שונים.

שמיעה:

השמיעה של תינוקך מתפתחת במהירות במהלך שלושת החודשים הראשונים. בלידה הם יכולים לשמוע רק צלילים חזקים מאוד, אבל בסוף החודש השלישי הם יכולים לשמוע בדרך כלל גם צלילים רכים יותר. בנוסף, הם משתפרים בהבחנה בין צלילים שונים והבנה של משמעות הצלילים הללו. לדוגמה, עד סוף החודש השלישי, התינוק שלך כנראה יוכל להבחין בין הקול שלך לקולות אחרים.

טעם וריח:

גם חוש הטעם והריח של תינוקך מתפתחים במהירות במהלך שלושת החודשים הראשונים. בלידה הם יכולים להבחין רק בין טעמים מתוקים לבין חמוצים. עם זאת, עד סוף החודש השלישי, הם יכולים בדרך כלל להבחין בין טעמים מרירים, מלוחים. בנוסף, הם נעשים טובים יותר בהבחנה בין ריחות שונים.

חוש המגע:

חוש המישוש של תינוקך מתפתח לאט יותר מהחושים האחרים שלו. בלידה, הם יכולים להרגיש רק דברים שנוגעים בעור שלהם ישירות. עם זאת, עד סוף החודש השלישי, הם יכולים בדרך כלל להרגיש גם דברים רחוקים יותר מהגוף שלהם. בנוסף, הם משתפרים בהבחנה בין מרקמים וטמפרטורות שונות.

שתפו עם חברים:
פוסטים נוספים